Pagina's

maandag 10 november 2008

BEZWAAR ELEKTRONISCH PATIENTENDOSSIER

Het elektronisch patiëntendossier (EPD)...
Wel eens van gehoord?
Een of andere minister heeft bedacht dat al onze gezondheidsgegevens in één grote kast moeten worden verzameld, waar vervolgens de hele meute zorgverleners toegang toe hebben. Lekker, al je gegevens in één document. Ooit psychiatrische hulp gehad, ooit een spiraaltje laten zetten, ooit een tijdje ondefinieerbare klachten gehad? Wees niet bevreesd, het staat allemaal vermeld en iedereen mag het weten. Nieuwe baan, maar je moet nog medisch gekeurd worden? Hup, één blik in je dossier en de bedrijfsarts zegt tegen je nieuwe werkgever dat je bezig bent met kinderen krijgen.
Het systeem van het EPD is nog niet waterdicht en zelfs de regering heeft er nog geen concensus over bereikt. En tóch wordt dat EPD ons door de neus geschoven.
Het maffe is dat je bezwaar moet maken als je er tegen bent, en dát is preces waar ik nogal over val. Het uitgangspunt is volgens de regering dus dat ik in beginsel voor het EPD ben, ténzij ik anders vermeld. Dat vind ik de omgekeerde wereld en daar ben ik verbolgen over potdorie! Vandaar dus actie!!

Ik teken bezwaar aan en daar moet ik achterlijk veel voor doen. Ten eerste moet ik de envelop zien te herkennen, en dan moet ik voor ieder lid van het gezin een formulier invullen, voorzien van een handtekening en een kopie van een geldig legitimatiebewijs. Bovendien moet ik voor ieder kind onder de 18 jaar een uitreksel uit het geboorsteregister hebben, a TIEN euro per stuk. Dat geheel moet op de brievenbus en dan hoor ik na een tijdje bericht te krijgen via mijn gemneete dat ik bezwaar heb aangetekend.
Vanmorgen stond ik dus al om 9 uur in het gemeentehuis om die papieren te regelen, uitwendig kalm, maar van binnen toch een beetje opgefokt.
Drie kwartier later was alles rond. Ik was kennelijk de eerste in Harderwijk die bezwaar maakte, want het bracht nogal wat consternatie teweeg. Gelukkig denkt de gemeente dit keer heerlijk mee en schenkt ze de bezwaarmakenden een gratis uitreksel, omdat ook zij vinden dat je mensen niet op kosten kunt jagen voor iets wat ze NIET willen.
Ik vind het een geweldige service en wil er bijna de krant voor bellen. Ik vind namelijk dat iedereen moet weten waar ze ja of nee tegen zeggen en dat de gemeente Harderwijk met dit gebaar eindelijk eens een keertje heerlijk meedenkt met haar burgers.

Heb je de envelop van het EPD gemist? Surf naar http://www.infoepd.nl/ufc/file/informatiepunt_sites/1518fa69a608c84efeffc0c288e495cf/pu/7584_epd_bezwaarform_zw.pdf
, daar vind je alsnog een bezwaarformulier.

3 opmerkingen:

Ilse zei

`ik weet eigenlijk nog niet zo goed wat ik hier nou van moet vinden eerlijk gezegd want het kan ook makkelijk zijn juist, je hoeft niet eindeloos bij elke arts alles te herhalen.
Maar als dit gebruikt kan worden voor banen zoeken etc vind ik wel heel erg ver gaan..

Hettie zei

Ja, ik schrok daar ook nogal van! Had nog niet verder gedacht dan mijn neus lang was: dat een arts dan lekker gemakkelijk alle gegevens op een rijtje zou hebben. Oeps! Nog even verder denken dus!

Lenny zei

ook zonder electronisch dossier zijn je gegevens op te vragen blijkt, dus wegen de voordelen nu wel of niet op tegen de nadelen???