Pagina's

donderdag 9 april 2009



Foto: ANP

HARDERWIJK - In het Dolfinatium in Harderwijk is de derde levende gestrande bruinvis van dit kalenderjaar opgevangen. Bruinvis Jerry werd gistermiddag gevonden op het strand van Hoek van Holland.
Het is een jong dier van 88 centimeter. Hij is sterk vermagerd. Na een rustige tocht van Hoek van Holland naar Harderwijk wordt hij verzorgd in het opvangcentrum van SOS Dolfijn. Volgens Eligius Everaarts van de Stichting SOS Dolfijn heeft Jerry een aantal dagen niet gegeten. Ondanks dat de bruinvis zelfstandig zwemt wordt hij de komende dagen continue begeleid. Hij krijgt via een sonde vocht toegediend. Medewerkers van SOS Dolfijn noemen de situatie van Jerry onzeker maar hebben goede hoop dat zijn gezondheid zal verbeteren. Veel hangt af van de eerste 24 uur.

(STENTOR)

Ik ben bij Jerry geweest omdat ik voor Zootje ongeregeld deel 3 iets over een bruinvis wil doen. Om het zo echt mogelijk te kunnen beschrijven, ben ik al een paar keer naar het dolfi geweest om informatie te verzamelen en daarom ben ik gisteren ook gebeld toen Jerry aankwam. Geweldig om erbij te zijn, en geweldig ook om te zien hoeveel mensen er bereid zijn om meteen vanaf zijn komst al te werken aan zijn terugkeer in zee. Petje af voor medewerkers en vrijwilligers van SOS-dolfijn!

Jerry is een stoere bruinvis en ik ben ontzettend benieuwd hoe hij de nacht heeft doorgebracht. Ik ga straks even bellen...

2 opmerkingen:

Ilse zei

Ah ik wist niet dat een bruinvis op een dolfijn lijkt, schattig beest eigenlijk.

Margriet zei

Ja, ze zijn heel schattig, die bruinvissen. Heel lief ook. Liever dan ik, want zij bijten nauwelijks tot nooit.