Pagina's

donderdag 18 december 2008

MISTIGE ZAKEN

'Mam, met biologie hebben we vandaag een film gezien over de oerknal. Is toch belachelijk! Zit je op een christelijke school, dan ga je toch geen film opzetten over de oerknal. Dat kán toch niet!' Dochterlief uit klas 1 van de middelbare school zit naast me terwijl ik naar Amersfoort rijd. Het is mistig, ik moet goed opletten.
'Waarom kan dat niet?' mompel ik.
'Daar raken ze van overstuur. Dat geloven ze niet. Ze denken allemaal dat God de wereld heeft gemaakt en zo.'
'En daarom zouden de christelijke mensen niet hoeven luisteren naar een andere theorie?' vroeg ik feller dan ik van plan was.
'Ja,' zei ze.
'O,' zei ik. Ik wilde er een heel verhaal aan vast knopen, maar de weg had mijn aandacht nodig en bovendien had dochterlief nog meer te vertellen.
'En trouwens, door de inslag van een meteoriet zijn er geen dino's meer.'
'Hoe groot was die meteoriet dan?'
'Honder kilometer of zo, of dertig. Weet ik veel.'
'Zaten al die dino's dan op een kluitje bij elkaar toen dat steentje insloeg?' wilde ik weten.
'Ja. En vroeger was de aarde veel kleiner, maar doordat ie aan de onderkant is gaan groeien of zo, door de warmte geloof ik, is ie nu zo groot. Of hij is zich gaan spiegelen, dat kan ook nog. Super interessant, man. The earth heet het. Misschien mogen we hem wel lenen.'
'Dat lijkt me een goed plan,' zei ik. En als door een wonder trok de mist buiten op. Nog geen minuut later had ik hem in mijn hoofd. Geen idee hoe ik de boel weer helder krijg...

4 opmerkingen:

Ilse zei

Ja hallo heeft God de wereld niet gemaakt dan?? Wat vertel je me nou?
Dat heeft meneer Pastoor anders altijd wel verteld hoor bij ons in katholiek limburg...

Anoniem zei

Weet je wat leuk is...
Geen van ons was er bij en geen van ons kan er ook maar iets over zeggen. Of de bijbel waar is of dat de big bang waar is.
Weet je wat leuk is...
We zijn wel hier en gaan ergens heen... de rest was "gister&zo" en toch al te laat om nog te veranderen

Ilse zei

Nou daar zijn de meningen over verdeeld er zijn mensen die zeggen je gaat nergens heen , ja dood en de grond in en weg ben je . Want ook dat heeft nog niemand ooit kunnen vertellen uit ervaring. Wat ik jammer vind want ik wil graag dat er iets is na dit..

Anoniem zei

Natuurlijk ga je ergens heen! Ik kan me niet voorstellen dat het ophoudt hierna. Wat ze allemaal ook zeggen, ik ga in ieder geval vliegen als ik dood ben. Lekker met de wind mee, beetje zeilen, beetje waaien, beetje spoken, dat soort dingen...