Pagina's

donderdag 1 november 2012

niet doen

Bij yoga moesten we erg veel ademen. Nou moet ieder mens eigenlijk altijd wel wat ademen de hele dag, dat maakt niet uit verder, of althans, dat maakt wel uit, want als je het niet doet, nou, dan gebeurt er iets, of eigenlijk niets, dan gebeurt er nooit meer iets als je niet ademt, maar bij yoga moest het allemaal heel bewust vandaag. Diep in en diep uit, een beetje achterin de keel, met een soort van grommetje, alsof je een spiegel of een raam wil bedampen. En na de uitademing moest je een tijdje proberen te wachten met de inademing.
Ik vond het wel een lekkere les en heb geprobeerd het de hele dag met me mee te nemen, want de juf zei het nog bij het weggaan, dat we moesten proberen het gevoel mee te nemen de hele dag. Ook wat de juf tijdens de les zei, heb ik geprobeerd mee te nemen. Ze had een boekje gelezen, iets met omdenken, en daarin had ze een spreuk gevonden waar ze wel iets mee kon en dat wilde ze graag met ons delen, dus daarom las ze een stukje voor over niets doen. Ze zei dat besluiten iets niet te doen ook een besluit is, en dat dat beter is dan niets doen. Niets doen is anders dan besluiten iets niet te doen, en toen ik dat voor het eerst hoorde, vanmorgen, 9 uur, dacht ik, god, wat een onzin, maar toen ik het om kwart voor 10 voor de zoveelste keer hoorde, kon ik er wel wat mee. Ik dacht, ik doe inderdaad wel eens dingen bewust niét, en vaak kost dat meer kracht dan iets wél te doen.
Voorbeeldje: net stond ik bij het aanrecht met een bak noten en rozijnen en een pak familieyoghurt om eens een lekker schaaltje slobber voor mezelf klaar te maken, toen ik mijn lepel vol zag met rozijnen, zwarte en witte. Ik wilde ze er al meteen afmikken, want noten zijn lekkerder dan rozijnen, toen de stem van de juf opeens weer in mijn hoofd klonk: je kunt ook besluiten iets níet te doen. Dus besloot ik ter plekke de rozijntjes niet van de lepel te wippen en het te doen met wat er was.
Waarmee ik dus maar even aan wil geven hoe lang zo'n lesje nawerkt, want het is nu 22 uur 11 en ik ben er nog steeds mee bezig.

1 opmerking:

Adri zei

Dank je wel.
Ik ben niet zo van joga, maar hier heb ik wel wat aan. Dat wil zeggen, ik heb besloten om er over na te denken, dat ik dit niet zomaar zal vergeten.

Hartelijke groet,

Adri